Sortbælterne kæmper sig frem i globale firmaer

Medie: Børsen

11. april 2006: Teknikken Six Sigma til processtyring er stærk i global konkurrence, mener såkaldte black belts fra danske afdelinger af eksempelvis West Pharmaceuticals, 3M, Eli Lilly og IKON.

Den amerikanske professor, Ram Narasimhan, synes dansk virksomhedsstruktur er som skabt til Six Sigma.

Af Keld Broksø

Man kan blive black belt i teknikken Six Sigma uden at kunne gå split, smadre mursten eller forsvare sig mod fire voldsmænd. Six Sigma-sortbælter skal derimod kunne endevende data til projekter og innovation. Flere og flere bruger teknikken. Især de globale firmaer, mens mange danske firmaer har den til gode. Og det kan komme snart. Danske, mindre og mellemstore virksomheder passer endda til Six Sigma, mener den amerikanske professor, Ram Narasimhan.

Nogle globale firmaer ser endda allerede i dag Six Sigma som en forudsætning for at klare sig.

- Det er nødvendigt fremover at beherske de systemer. Man er nødt til at skærpe alle fronter, siger Teddy Hebo Larsen, som bærer en hårdtslående titel hos medicinalkoncernen Eli Lilly: Teddy Hebo Larsen har ansvar for Six Sigma i Europa, Mellemøsten og Afrika.

- Der er massive effekter af Six Sigma, fastslår Teddy Hebo Larsen.

Six Sigma er altså mere end blot et nyt buzzword. Og i betragtning af, at det handler om en ultrakort uddannelse som overbygning på solide erfaringer, så lyder det som en god investering.

Efter to ugers undervisning, og et projekt under supervision af en instruktør, får deltagerne "the green belt". Efter fire ugers undervisning, og to selvstændige projekter, kan man få "the black belt".

Når det mest er globale firmaer, som har taget Six Sigma til sig, så skyldes det også nogle myter, mener professor Jan Stentoft Arlbjørn, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse hos Syddansk Universitet. Han har blandet andet bidraget til en af Børsens Ledelseshåndbøger i en artikel om "Forbedret Supply Chain effektivitet gennem Six Sigma".

Statistik skræmmer
- Det skræmmer folk, at de ser Six Sigma som et statistikkursus. En elitedisciplin for statistiknørder. Men det er det ikke. Programmer og systemer skaber i dag beregningerne. Man skal selvfølgelig have basal forståelse af statistik og normalfordelinger, for Six Sigma er fakataorienteret. Det kræver ikke en millioninvestering, men det kræver tid, konstaterer Jan Stentoft Arlbjørn.

Han understreger, at man skal forankre Six Sigma hos topledelsen, så man kan følge det til dørs, og han har nogle praktiske råd: Der skal afsættes ressourcer, der skal være målbare enheder, og så er det et kulturspørgsmål om virksomheden kan forandres til at bruge Six Sigma. Det er ikke nødvendigvis den rigtige medicin til alle firmaer ? den basale produktion skal også være i orden.

Gearede danske virksomheder
Og hvad er det så Six Sigma?

Kort fortalt er det et redskab til innovation og bedre produktions-, arbejds- og administrationsprocesser, hvor man med Six Sigma får bedre styr på afvigelser og varians.

- Der er mange overlap til TQM (Total Quality Management, red.) Den afgørende forskel er, at TQM mere er en filosofi om forbedret kvalitet. Six Sigma er et værktøj til at blive mere operationel, fastslår Jan Stentoft Arlbjørn.

Han har netop haft besøg af den amerikanske professor fra Michigan State University, Ram Narasimhan. De to forbereder projekter, der blandt andet handler om udbredelsen af Six Sigma til mere end produktion. Ram Narasimhan mener, at Danmarks mindre og mellemstore virksomheder er gearede til Six Sigma.

- Den organisatoriske forandringsproces er tit nemmere i mindre firmaer, mener Ram Narasimhan.

- Færre menneskers holdning skal ændres, og der ikke det samme, store bureaukrati, som ideen skal sælges til. Jeg har været i Danmark op mod 30 gange de seneste 20 år. Jeg har været i kontakt med firmaer som Danfoss, Novo Nordisk , Grundfos, B&O med flere. Jeg er imponeret over forandringsvilligheden. Det får mig til at mene, at mindre og mellemstore firmaer i Danmark har en fordel, siger Ram Narasimhan.

Globale sortbælter styrer
Kun systematiske virksomheder får nok ud af Six Sigma. Derfor er de globale firmaer også ledende i Six Sigma herhjemme.

- Six Sigma er kommet for at blive, fastslår en af sortbælterne, Martin Storm, som i Glostrup arbejder for 3M, der globalt har 50.000 produkter indenfor 30 teknologiområder, blandt andet slibematerialer og keramiske materialer.

- 3M har 70.000 medarbejdere. 44.000 har en uddannelse som green belt. I Danmark er det 120 ud af 160 ansatte. Vi har kørt over 45.000 projekter i verden. Det er virkelig fokus på det, fortæller Martin Storm.

Martin Storm er den eneste i Danmark, som arbejder fuldtids med Six Sigma på tværs af organisationen. Og endda udenfor.

- Vi tilbyder det til nogle partnere og kunders virksomheder. Eksempelvis ser vi på spild i en kundes processer. Hvis de får mere effektiv produktion, så giver det også os værdi fordi de synes, at vi er en fornuftig samarbejdspartner. Og så håber vi selvfølgelig på mere omsætning, påpeger Martin Storm.

Armene er oppe
Det er tilsyneladende vanskeligt at få armene ned for de involverede i Six Sigma. Der tales om effektivitet og besparelser over hele linjen. Også hos den globale koncern IKON, som leverer it-baserede løsninger af dokumenthåndtering og services. IKON´s danske personalechef, Marianne Vittarp Holt, advarer dog mod kun at se efter besparelser med Six Sigma.

- Det giver bedre interne processer. Men selvfølgelig gennemfører vi også projekter, som vi kan spare på. I årsberetningen konstaterer vi, at i 2005 fik Six Sigma gennembrud i Europa. Der er besparelser, som man kan relatere direkte til black belt-projekter, fortæller Marianne Vittarp Holt.

IKON har kun to black belts, og det er typisk for selv store virksomheder, at der højst er en lille håndfuld black belts, mens mange andre lærer teknikkerne af dem og bliver green eller yellow belts.

Martin Storms beretning fra 3M viser, hvordan den globale viden udnyttes.

- Jeg fik først to ugers grundkursus i USA hos 3M. Derpå arbejdede jeg så 3 måneder hjemme med et projekt, og begyndte så småt at coache andre projekter. Så røg vi 2 uger til Bruxelles hos 3M. Og så kunne jeg slippes løs og træne og uddanne medarbejderne, fortæller Martin Storm.

Sortbælter i Six Sigma fremmer karrieren
Six Sigma er også blevet et middel til at fremme karrieren. Det sorte bælte i Six Sigma var eksempelvis udslagsgivende for ansættelsen, da West Pharmaceuticals i Horsens skulle have endnu en medarbejder. Produktionschef Jan Løkken er chef for firmaets to black belts, og han koordinerer systemets implementering.

- Six Sigma giver gensidig tillid. Man kan sige, at det rykker firmaet en klase op internationalt. Six Sigma giver en accept af, at det er den rigtige måde at angribe problemer på, siger Jan Løkken.

Marianne Vittarp Holt, personalechef hos IKON, taler ligefrem om, at folk blomstrer op ved at arbejde med Six Sigma.

- På den måde fremmer man måske karriereskift opad, siger Marianne Vittarp Holt.

Teddy Hebo Larsen fra Eli Lilly mener, at Six Sigma fremover vil være en naturlig del af lederudviklingen, der skal strømline virksomheden.

- Vi har med Six Sigma fjernet en masse unødige ting, som vi primært lavede for hinanden, forklarer han.

Godt salg giver gennembrud
Mens globale firmaer rykker med Six Sigma, så er spørgsmålet, hvad der kan skabe et gennembrud i andre danske firmaer?

Teddy Hebo Larsen mener det kun er et spørgsmål om tid. Hidtil er det nemlig gået rimeligt godt for dansk erhvervsliv, men det kan jo skifte.

- Store virksomheder er derimod tvunget til at øge produktiviteten, siger han.

Professor Jan Stentoft Arlbjørn peger også på, at kurserne i Six Sigma er solgt lidt forkert.

- Folk tror det kun er et statistikkursus, og man skal væk fra den opfattelse. Det er Six Sigma og statistik. Men jeg skal ikke sælge Six Sigma, for det forudsætter, at virksomhederne har målbare værdier at arbejde med. For mange er det et kæmpe spring. Og jo større et firma er, des flere ressourcer har de måske til at sætte af til det, konstaterer Jan Stentoft Arlbjørn.