Krisestyring – Der er to typer virksomheder: Dem der har krise – og dem der får det

Hvis opgaven ikke handler om brandslukning gør vi derfor i stedet beredskabet kampklart til du står midt i en rygende mediekrise.

Det kan betale sig at bruge mine mange års erfaring med pressearbejde. En dårligt håndteret krise, hvor virksomheden hverken viser ansvarlighed, dynamik eller handlekraft, koster dyrt på bundlinjen. Krisen behøver ikke i sig selv at være problemet, hvis den er håndteret rigtigt.

Det kan nærmest give goodwill, hvis man retter op. Og i fuld offentlighed.

Sympatien og tilgivelsen fra kunderne veksles til omsætning, hvis man fortæller, hvad man gør ved sagen – og hvorfor. Og man vel at mærke ikke lyver. Afslørede løgne kan selv ikke den bedste krisekommunikation gøre ret meget ved.

Man får tæsk som fortjent.

Og så er der den variant, at der ganske enkelt ikke er hold i den kritik, som kommer.

Her skal research, beredskab og vinkling være i orden. Vi spiller på hele paletten af medier. Og man skal ikke finde sig i noget.

Jeg har prøvet det hele mange gange, og er på 24-7 i de dage eller timer, hvor krisen kører.

Som virksomheden, der fyrede 30 medarbejdere uden af fortælle hvorfor så alt lå i kaos. Til direktøren, som skulle på direkte TV om aftenen i en grim sag.

I dagens hårdt pumpede mediebillede skal der reageres omgående.

God krisekommunikation kan sikre dit omdømme. Og det er penge værd.

I ugen efter har alle som regel glemt, hvad det hele handlede om – bortset fra at den og den virksomhed "vist har nogle problemer", hvis der ikke faldt svar på tiltale omgående.